Blog


Wywiad z Januszem Płazą, głównym specjalistą ds. bhp, kierownikiem Działu BHP i Bezpieczeństwa Procesowego w PKN ORLEN S.A.

– Jako jeden z przedstawicieli 7-osobowego zespołu odebrał Pan w listopadzie 2012 r. nagrodę II stopnia w Ogólnopolskim Konkursie Poprawy Warunków Pracy w kategorii „Rozwiązania techniczne i organizacyjne” za opracowanie i wdrożenie programu „Zgłoś zagrożenie bezpieczeństwa”. Dlaczego powstał taki program?
– Ponieważ zależy nam na podnoszeniu bezpieczeństwa wszystkich pracowników wykonujących swoją pracę w Koncernie. Aby pozostać liderem tworzenia procedur bezpieczeństwa należy starać się szukać takich rozwiązań, które będą dla wszystkich czytelne i skuteczne. Dzięki nam ukazały się np. przepisy regulujące w skali kraju, bezpieczną pracę w zbiornikach. Ale działania proceduralne, organizacyjne nie wyczerpują wszystkich możliwości. Chcemy iść dalej, żeby każdy pracownik miał bezpieczeństwo w głowie i sercu, żeby stało się to wartością człowieka w pracy, w domu podczas wypoczynku. Wszędzie, gdzie tylko będzie coś robił. Aby pracownik, niezależnie od tego, czy ktoś go nadzoruje czy nie, potrafił przewidywać konsekwencje swojego postępowania.

Podstawową ideą pracy behapowca jest pomagać i służyć ludziom – doradzać, kierować się ich dobrem. Dlatego też zwracając się do pracowników o zgłoszenie zagrożeń podkreślamy w ten sposób, że są ważni, że liczymy na ich pomoc i współuczestnictwo w tworzeniu czegoś wyjątkowego dla nas wszystkich.

Naszą intencją jest eliminowanie zagrożeń wspólnie, a nie tylko przez Biuro BHP, bo w ten sposób razem zwiększamy bezpieczeństwo w miejscu pracy.

bhp1 bhp2

– To są działania niekonwencjonalne, spoza katalogu obowiązków służby bhp.
– Życie ludzi oraz ich bezpieczeństwo są bezcenne. Dlatego też w firmie powstał system wartości, którymi wszyscy się kierujemy. Są nimi odpowiedzialność, rozwój, ludzie, energia, niezawodność. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia są ich integralną częścią. Mamy Zarząd, który dostrzega oraz angażuje się w rozwiązywanie problemów szeroko pojętego bezpieczeństwa. To, czego wymagają od nas przepisy, realizujemy, lecz o bezpieczeństwie chcemy rozmawiać stale i po ludzku.

Przykładem takich rozmów jest prowadzona od wielu lat codziennie tuż po godz. 8ºº tzw. telefoniczna operatywka przedstawicieli poszczególnych biur firmy. Naszą rozmowę rozpoczynamy od zagadnień związanych właśnie z bezpieczeństwem pracy. Czasami jest to wiadomość o wydarzeniach w branży będących sygnałem ostrzegawczym dla nas, ale informujemy też o planowanych w najbliższym czasie przedsięwzięciach.

Hidden Content

DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚ Z NAMI!

Zainteresował Cię ten artykuł?
Podziel się nim ze znajomymi !